Menu

Kako uspešno sprovesti promene?

Ovaj put za ozbiljno!

Home » Inspiracija » Psihologija » Kako uspešno sprovesti promene? - 12.2017

Naravno da nas ljuti kada ne možemo da se držimo pozitivnih novogodišnjih odluke, ali ipak moramo biti blagi prema sami sebi jer nije jednostavno menjati svoje navike. Duboko u nama su ukorenjeni obrasci prema kojima smo godinama postupali na određeni način. Uprkos tome, uvek postoji nada. Uz nekoliko trikova i vi ćete ove godine uspešno primeniti svoje dobre novogodišnje odluke.

Svake godine iznova sastavljamo spisak novogodišnjih odluka: prestaću da pušim; napokon ću se više baviti sportom; manje ću da trošim. I samo šest nedelja kasnije evo nas u pripitom stanju kako zovemo bivše partnere ili džogiramo do prve radnje da bismo kupili čips. Najkasnije nakon drugog takvog stanja opijenosti potpisaćemo sopstvenu kapitulaciju i iznervirani, kritičaru u sebi ćemo priznati da je bio u pravu kada je govorio da naš plan nikad neće uspeti.

Normalno je što smo ljuti kada ne možemo da sprovedemo pozitivne novogodišnje odluke. Ali moramo da budemo blagi prema sebi jer nije jednostavno menjati navike. Duboko u nama su ukorenjeni obrasci prema kojima smo godinama postupali na određeni način. Sve što radimo, utiče na stvaranje neuralnih veza u mozgu. Što češće ponavljamo neku radnju, to će jača biti jedna takva veza. To znači da se u našoj glavi stvara svojevrstan „autoput” koju prati naš autopilot. Upravo zato ćemo u stresnim situacijama posegnuti za cigaretom.

Naš autopilot ima samo dobre namere

Nije evolucija pogrešila kada je nas ljude učinila robovima navika. Rutinske radnje koje obavljamo u svakodnevnom životu, pružaju nam oslonac i orijentaciju. Između 30 i 50 posto radnji koje svakodnevno obavimo, mogu da se svedu na rutinske postupke. Bez rutine bismo brzo bili preopterećeni, postavljali bismo sebi pitanja, kao na primer, kako se brzo vozi automobil, u kojem smeru se ide prema mojoj kancelariji, čemu služi mala četka koja stoji u kupatilu pored umivaonika.
Naš autopilot pomaže nam tokom dana i tako štedi energiju koju bi inače potrošio naš mozak. Ako mu pristupimo na lukav način, pomoći će nam da usavršimo pozitivne navike.

Koliko je vremena potrebno da se neuralna staza pretvori u brzi put sa više traka? Odgovor na to pitanje nije sasvim jasan. Neki pričaju o 21 danu, neki o osam nedelja. Prema istraživanju sprovedenom na Univerzitetu u Londonu potrebno je u proseku 66 dana da se neko ponašanje pretvori u naviku. Navedeni period jako zavisi od toga koliko je određeni obrazac „uhodan”.

Činjenica je da će nam biti lakše što istrajnije radimo na tome. Radnje koje obavljamo, olakšava rutina. Ako želimo redovno da trčimo ili meditiramo, onda bi to trebalo da radimo uvek u isto vreme (na primer, svaki drugi dan, neposredno posle buđenja). Čak bismo možda mogli da razvijemo nekakav ritual (uveče ostaviti patike za trčanje pored kreveta; meditirati uvek na istom mestu…). Tako nas novi obrazac ponašanja pretvara u trkače i pošteđuje nas nebrojenih rasprava sa samim sobom oko toga zašto bi bilo bolje trčanje odložiti za kasnije, za sutra, za sledeću godinu…
Ali zašto to često ne funkcioniše? „Stičem utisak da tipične novogodišnje odluke nisu plod naših unutrašnjih želja,” ističe Kerstin Vajsauer,personalni trener koja pruža podršku ženama u realizovanju svojih snova.

„Često se odlučujemo za one stvari koje bi „trebalo” da uradimo, kao što je na primer smanjenje ili potpuni prestanak pušenja. Ali pritom nismo vođeni strašću i vrlo brzo nam ponestane potrebna motivacija. „Svojim klijentkinjama rado preporučuje da u sebi razviju viziju dana kada će njihovi snovi biti ostvareni. „Tu vrlo brzo primetim da li sama novogodišnja odluka igra ikakvu ulogu u tom danu ili je samo bila reč o impulsu koji je došao spolja,” ističe stručnjakinja.

Bez motivacije ne ide

Ako u sebi razvijete snažnu viziju, onda ćete pronaći i motivaciju kako biste viziju i ostvarili. „Preporučljivo je svaki dan odvojiti nekoliko minuta kako bismo se uživeli u zadatu viziju, i to svim svojim čulima,” ističe Kerstin Vajsauer. „Šta vidim, čujem, osetim, jednom kada sam došla do svog cilja? Kada izgradimo emotivnu vezu i nešto poželimo srcem, a ne samo glavom, puno će snažnija biti i privlačna sila.„ Na kraju sebi možemo da postavimo pitanje, što danas možemo konkretno da uradimo da bismo se približili željenom cilju? To je zgodna vežba koju možete raditi ujutro i koja će vam omogućiti jedan sasvim drugačiji početak dana od onoga uobičajenog koji se sastoji od proveravanja imejlova ili pregledavanja news feed-a na Facebook-u.

Pozitivno privlači, negativno odbija

Važno je da su novogodišnja odluka ili vizija pozitivno formulisane. Često ostanemo pri nečemu što zapravo ne želimo. Ali poznato je da se energija usmerava tamo gde je usmerena i naša pažnja („Energy flows where the attention goes”) i naš mozak se ne snalazi najbolje s negiranjem i poricanjem. Ako čitav dan razmišljamo o tome kako više ne želimo da grickamo keks u kancelarijskoj kuhinji, onda ćemo vrlo verovatno u mislima biti neprestano u toj kuhinji pa ćemo u nekom trenutku u usta i ubaciti poneku mrvicu. Puno bolje je u svesti razviti pozitivnu unutrašnju sliku, na primer, o tome kako poslepodne jedemo slatko voće. Pustite da ta slika polako počne da vas privlači.

Kerstin Vajsauer

„Kada put do cilja podelimo na manje etape, postaće nam savladiv. Čak ćemo i uživati u prelasku puta.“

Moć malih koraka

Za uspešno sprovođenje promena izuzetno je važno pojednostaviti stvari što je više moguće. „Često doživim da ljudi postavljaju jako visoke ciljeve i žele da ih dosegnu galopirajućim koracima,” ističe Kerstin Vajsauer. „Onda se nađu pred jako teškim izazovom pred kojim ubrzo gube volju. Ako put podelimo na manje etape, postaće nam savladiv. Čak ćemo i uživati prelazeći ga.” Mali koraci biće još lakši ako ih integrišemo u svakodnevni život. Nekada je dovoljno nekoliko minuta dnevno kako bismo svoj život promenili u pozitivnom smislu. Pritom nećemo morati da pravimo duge pauze. Većina promena se izjalovi kada odustanemo, kada počnemo da posrćemo na putu njihovog ostvarenja. Šta učiniti kada ipak zapalimo jednu cigaretu ili kada ne uspemo da odolimo još jednoj lepoj bluzi? Najvažniji savet je da ne odustanemo od svega. Jedan pogrešan korak ne znači da moramo da se vratimo starom obrascu ponašanja. Nismo savršeni i bolje je da sebi oprostimo i da uvek ponovo pokušavamo ispočetka.
Kerstin Vajsenauer ima još jedan dobar savet: „Najbolje je odmah unapred razmisliti koja situacija bi mogla da postane teška i kako bismo mogli da je izbegnemo? Nakon toga ćemo biti dobro naoružani i spremni.” Za nju je odlučujuće ne ispustiti kormilo iz sopstvenih ruku. „Nekada jednostavno nemamo volje. Onda preporučujem da sebi svesno priuštimo vreme koje ćemo provesti propisno lenčareći,” ističe stručnjakinja. „Važno je svesno se opredeliti za to. Tako ćemo zadržati kormilo u sopstvenim rukama i nećemo dopustiti da nas zavedu misli kako nismo dovoljno dobri ili kako na kraju nećemo uspeti.”

Na kraju, promena je jedina konstanta u našem životu. Moramo samo da naučimo kako da usmeravamo svoj brod i ako istrajemo u tome i ne prepustimo se jedu, onda će sav vetar duvati baš u naša jedra.

 Saveti kako uvesti promene u sopstveni život

1. proverite da li se zaista radi o ciljevima koji dolaze iz vas ili samo želite da udovoljite tuđim prohtevima.
2. razvijte viziju koja će vas privlačiti. Kakav je to tačno osećaj kada dosegnete svoj cilj? Uvek ponovo povezujte motivaciju sa tim osećajem!
3. formulišite svoj cilj što je pozitivnije moguće. Izbegavajte negacije.
4. proverite da li vam na putu stoje neke stare dogme u koje ste verovali (kao što su: nikada neću uspeti; ja to ne mogu).
5. podelite put do ostvarenja svog cilja na što je moguće manje korake.
6. nemojte da se obeshrabrite kada napravite korak unazad – oprostite sebi i nastavite dalje!
7. promene smeju da vam pričinjavaju zadovoljstvo – i ne smeju da budu okrutne i mukotrpne. Olakšajte sebi!

Prema gore
OKViše informacija