Menu

Zagrevanje & hlađenje

Namirnice za leto i zimu.

Home » Život » Zagrevanje & hlađenje - 10.2016

Organizam se može ugrejati uz pomoć određenih namirnica. Uz pomoć drugih namirnica se može ohladiti. Vodič kroz ukuse.

Kada se govori o ishrani, treba slušati svoj stomak. Ponekad ga ne morate osluškivati toliko pažljivo. Kada počne zimska sezona, on prosto vapi za hranom koja će ga ugrejati. Nema više apetita za hrskave stvari i osvežavajuće lubenice. Sada telo ima apetit za vruće kestenje i vrele supe. Pored toplih jela koja su zimi omiljena, ništa manje nije popularna ni sirova hrana, kao i posebni sastojci. Umesto letnje voćne salate sa ananasom, kivijem i nanom, radije uživamo u kompotu sa cimetom i kardamom ili pečenim jabukama sa suvim grožđem i orasima. Pored sladoleda od vanile često se može naći toplo voće. U vrećicama za Božić se mogu naći mandarine sa pregršt vitamina, koje imaju osvežavajuće dejstvo na organizam, kao i određena količina lešnika koja greje iznutra. Toplotni efekti određenih namirnica na organizam su potvrđeni još u učenjima dalekog istoka, npr. u kineskoj medicini, ajurvedi ali i u narodnim običajima evropskih kultura. Crveno meso – naročito divljač – mnogo više zagreva telo nego piletina. Bundeva, praziluk i luk pomažu u borbi protiv smrzavanja. U ovu grupu spadaju i orasi i kestenje. Ljuti začini, kao što su čili, biber ili đumbir, su opšte poznati kao grejači tela. Pripisuju im i svojstva afrodizijaka. Ako konzumirate ovu hranu, naročito će vam biti nadražena sluzokoža usta, kao i zadnji deo ždrela. Time se podstiče krvotok. Krvni sudovi se šire, puls se ubrzava i telesna temperatura raste – više se znojimo i organizam na taj način sam sebe štiti od pregrevanja. Zbog toga su začinjena jela toliko popularna u toplim klimatskim zonama. Uz pojačano znojenje se olakšava rashlađivanje tela. Nasuprot tome, u hladnim regionima štite od prehlade i hladnih ruku i nogu.

Supa je uvek dobar izbor. Naročito je poznata pileća supa za koju postoje naučni dokazi da je lekovita.

Supa. Supa je uvek dobar izbor. Naročito je poznata pileća supa za koju postoje naučni dokazi da je lekovita.

Toplo

Po azijatskom učenju o pet elemenata, svaka namirnica pripada jednoj od pet grupa: hladno, prohladno, neutralno, toplo, vruće. S obzirom da ova vrsta TCM ishrane teži zlatnoj sredini, uglavnom se savetuje da se koriste sastojci iz oblasti toplo i neutralno ili neutralno i prohladno. Vreli i hladni sastojci dovode do disbalansa u organizmu – što takođe proizvodi ekstremne temperature – zbog čega priprema igra veliku ulogu. U jela koja greju spadaju kari, čili, đumbir, biber, buđavi sir, kora cimeta, jagnjeće meso i divljač, kao i sve vrste roštilja. Žitarice poput pirinča, prosa ili spelte su same po sebi neutralne, ali pečenjem ili kuvanjem mogu dobiti svojstva zagrevanja. Šljive, breskve, kajsije i nar, kao i povrće morač, slatki krompir, bundeva hokaido, suvo grožđe, kakao, orasi, ovčiji i kozji sir, parmezan, bundevino ulje, sirće, pečeni luk i kestenje su poznati kao namirnice koje greju. Tu spadaju i salame, piletina, jegulje, rakovi, jastozi, bakalar, losos, tuna, inćuni, riba list i sve vrste dimljene ribe. Brojni začini: peršun, bosiljak, origano, majčina dušica, pinjoli i cimet. Poslednji na spisku je s razlogom naročito popularan u vreme Božića.

Čili ima dve mogućnosti: iznutra greje a spolja hladi tako što pojačava znojenje.

Ljuto. Čili ima dve mogućnosti: iznutra greje a spolja hladi tako što pojačava znojenje.

Hladno

U hladne – i stoga manje pogodne za hladne zimske dane – spadaju sledeće namirnice: jabuke, grožđe, pomorandže, sirup, artičoke, masline, zelena salata, maslačak, rotkvice, avokado, patlidžan, brokoli, špargla, spanać, tikvice, kiseo kupus, ostrige, hobotnica, indijski orasi, maslinovo, susamovo i suncokretovo ulje,  žitarice, tofu, žalfija i potočarka. U hladna jela spadaju i paradajz, ananas, kivi, limun, jogurt, krastavci, banane, mango, lubenice, beli šećer, kavijar, krabe i rakovi, alge, soja sos i so. Budite oprezni prilikom konzumiranja namirnica koje hlade zajedno sa npr. sokom od pomorandže koji je prethodno ohlađen u frižideru, jer to može loše uticati na vaš sistem za varenje. Čak i pojedini topli napici mogu da rashlade, to su npr. zeleni čaj ili različite vrste biljnih čajeva, kao što su nana, lipa, kamilica, zova. Naravno, ovo sve ne znači da ne treba jesti ove namirnice zimi. Samo treba uravnoteženo uzimati i namirnice koje greju i namirnice koje hlade. Ako želite da ohladite tradicionalne špagete sa paradajz sosom, pospite po njima parmezan. U slučaju da je vaš omiljeni čaj jabuka-cimet ili đumbir, dodajte limun po želji ali ne mešajte limun i čaj od nane. Umesto sirovih jela jedite kuvano, dinstano, kuvano na pari ili pečeno, jer ćete na taj način zagrejati organizam.
A i dodatno ga stimulisati. Ishrana kuvanim jelima pomaže u borbi protiv hladnoće. Uz to se savršeno slaže sveža salata i hladnoća će u potpunosti nestati.

Savet: Umesto sirovih jela jedite kuvano, dinstano, kuvano na pari ili pečeno, jer ćete na taj način zagrejati organizam.

Klasik

Najpoznatije i najomiljenije jelo koje greje je supa. Još su je naše bake kuvale satima. I danas se pileća supa koristi za jačanje organizma i podsticanje imuniteta u hladnim danima. Preporuke za ovaj recept se mogu naći još u spisima jednog jevrejskog učenjaka iz dvanaestog veka. U međuvremenu je dejstvo ovog zimskog klasika i naučno potvrđeno. Tim istraživača sa univerziteta u Nebrasci je pronašao da sastojci sveže pileće supe zaista deluju protiv infekcija gornjih disajnih puteva. Uspešno se smanjuje aktivnost belih krvnih zrnaca koja učestvuju u procesu prehlade. Naučnici još uvek ne mogu da objasne koji su to sastojci koji imaju blagotovorno dejstvo. Utvrdili su samo da se vrelom parom vlaži sluzokoža i na taj način se grlo i nos brže oslobađaju sekreta. Supa takođe predstavlja dodatak dnevnom unosu tečnosti, što je naročito dobro za imunitet. Ako želite da povećate toplotni efekat supe, dodajte komad đumbira prilikom kuvanja. Ili malo ljute paprike. Ili morač. Uvek možete pratiti svoj instikt i spremati ono što vaš stomak voli. Bez brige: Sigurno neće kao sledeći sastojak preporučiti kivi. Ili krastavce. Stomak zna šta prija telu.

Doručak koji greje: Više

Doručak koji greje iznutra i priprema vas za novi dan su ječmene pahuljice sa kruškom. Oljuštite krušku i isecite je na sitne kockice. Pomešajte sa šakom ječmenih pahuljica, prstohvatom soli, goji bobicama i prelijte vodom. Na kraju dodajte kockice kruške, suvo grožđe, cimet i mleveni karanfilić i sve to zagrejte na blagoj vatri oko pet minuta. Sipajte med i iseckane orahe i servirajte.

Svako sam određuje koliko želi da se ugreje. Jedan komad više i sve gori.

>Gori. Svako sam određuje koliko želi da se ugreje. Jedan komad više i sve gori.

Popis namirnica:

heizen_und_kuehlen_sr

 

Podeli
Prema gore
Koristimo kolačiće radi optimalnog prikaza webstranice. U postavkama svog browsera možete deaktivirati korištenje kolačića.OK