Da li nekada prođu dani, nedelje ili čak meseci dok ne donesete odluku? Bez brige, niste jedini kojima se to događa. Na kraju krajeva, živimo u vremenu u kom su mogućnosti izbora zahvaljujući internetu i globalizaciji porasle skoro do beskonačnosti. Pored toga, imamo više slobode pri izboru posla nego prethodne generacije. Možemo da se odlučimo između brojnih životnih stilova, da biramo između miliona potencijalnih partnera i u svakom trenutku možemo da se preselimo u drugu zemlju. Nije ni čudo što nam nije uvek lako da se posvetimo jednoj mogućnosti. Dozvoljavamo algoritmima da nam pomognu, sastavljamo liste za i protiv, na društvenim mrežama pitamo prijatelje za mišljenje – i ponekad dođemo samo do još jednog „Ne znam“. Drugim rečima: odlažemo odluku.
Donošenje odluka – izazov za sve
Žene mnogo opreznije donose odluke. Studije su pokazale da postupamo opreznije, kooperativnije i odluku donosimo tek kada u obzir uzmemo nešto više od sopstvenih interesa. Istraživači su ustanovili da muškarci znatno lakše donose odluke. Donošenje odluka ih manje zamara, ne razmišljaju previše o tome da li su odabrali pravu opciju – i ređe se osećaju preopterećeno zbog količine odluka koje treba da donesu. Da li je ovo poslednje možda zbog toga što u porodičnoj svakodnevici ređe odlučuju? U potrazi za životnim prostorom žene su često jedini donosioci odluka. Isto tako, kada je u pitanju opremanje, rezervacija odmora ili izbor vrtića, odgovornost je često u ženskim rukama.
Žene se često preispituju zbog odluka koje su donele
U mnogim slučajevima odlučujemo „iz stomaka“. Tačnije u 62 % slučajeva. Poređenja radi, samo 52 % muškaraca dopušta intuiciji da ih vodi. Primetna je još jedna razlika. Žene su sklonije tome da detaljnije obrazlažu svoje odluke. „Obrazlažemo odluke za koje smo lično motivisane ili na koje utiče neki spoljašnji faktor – to počinje s otkazivanjem večera, a završava se odlukama u vezi sa vaspitavanjem dece ili načinom na koji vodimo sastanak“, piše kolumnistkinja nemačko-izraelskog porekla Linda Rejčel Sabiers (Linda Rachel Sabiers) na portalu Zeit Online. Ona pretpostavlja da se iza toga krije briga da ćemo da budemo percipirane kao egoistične i bezobzirne i upozorava da na ovaj način omalovažavamo sopstveno mišljenje: „Kod sebe primećujem da se objašnjenja neprimetno pretvaraju u pravdanje čim se zapletem u previše rečenica zato što.“