Active Beauty
Sindrom varalice: Da li se osećate kao varalica?

Osećaj da zakazujemo

Sindrom varalice: Da li se osećate kao varalica?

Žene su posebno sklone tome da potcenjuju svoju kompetenciju i da pate od takozvanog osećaja hohštaplera, koji se u psihologiji naziva sindrom varalice. Kako bismo mu se efikasno suprotstavili, pomaže da o njemu govorimo i da prepoznamo sopstvena dostignuća.
„To je bila samo slučajnost!“, „Samo sam imala sreće“ ili „To nije ništa posebno!“ – žene su naročito sklone da izgovaraju ove i slične rečenice nakon što su dobile pohvalu za neki uspeh. Da li je ovo samo skromnost ili je to relativno nov fenomen koji psihologija naziva sindromom varalice? Pitali smo psihologa kako ovaj sindrom može da se prepozna i šta može da se učini tim povodom.

Šta je tačno sindrom varalice?

Ljudi koji pate od sindroma varalice sumnjaju u sopstveni uspeh i jednostavno nisu u stanju da veruju u svoja dostignuća. Psihološkinja dr Mirjam Canheta (Mirjam Zanchetta) kaže: „Budući da postignuća i uspehe ne pripisuju trajnim sposobnostima, ljudi koji su pogođeni ovim sindromom smatraju da su nesposobni i potpuno pogrešno sebe smatraju hohštaplerima. Primetno je da se uvek plaše da će njihova tobožnja obmana ili nesposobnost da bude otkrivena.“

Kako prepoznati sindrom varalice?

Dok su drugi već kod deserta, varalice još traže dlaku u supi. Otprilike ovako možete da zamislite ljude sa sindromom varalice. Stalno se upoređuju sa drugima, što pojačava sumnju u sebe.

Psihološkinja dr Mirjam Canheta govori o prepoznavanju ljudi pogođenih sindromom varalice: „Pomoću upitnika možemo da utvrdimo razmere ovog sindroma. Treba oceniti uzorke izjava kao što su: ’Mogu da ostavim utisak da sam kompetentniji nego što jesam’ ili ’Bojim se da će ljudi koji su mi važni da prepoznaju da nisam toliko sposoban koliko veruju’. Zbrajanje poena daje ukupnu vrednost. Što je veći rezultat, to je osoba više pogođena sindromom varalice.“

Kako da pobedim sumnju u sebe?

Kao što se to često dešava, sve započinje samospoznajom. „Spoznaja da patite od sindroma varalice je, tako reći, prvi korak ka ozdravljenju. Dalje, korisne su sve akcije koje povećavaju samopouzdanje i spominjanje uspeha. Savet: svakodnevno beležite šta ste postigli vlastitim sposobnostima tokom određenog vremenskog perioda.“ Psihološkinja Canheta ljudima koji pate od ovog sindroma preporučuje koučing ličnosti. Jer svi stručnjaci se slažu: razgovor pomaže!

Još saveta za sindrom varalice: 

1. Prihvatite pohvalu
 

Žene su posebno sklone tome da relativizuju komplimente i pohvale. Međutim, komplimenti su priznanje za stvarna dostignuća. Dakle, prihvatite ih upravo tako!

2. Prihvatite greške
 

Postavite sebi realistične zahteve i razvijte bolji odnos prema greškama.  

3. Osećanja i činjenice
 

Svako s vremena na vreme ima osećaj da nije dorastao svojim zadacima ili zahtevima. To ne mora da bude tačno. Napravite razliku između osećaja i činjenica.