Active Beauty
Pogled u budućnost

Trendseteri nam otkrivaju šta nas to u budućnosti očekuje.

Pogled u budućnost

Gledanje u kafu je bilo juče. Danas nam trendseteri otkrivaju šta nas to u budućnosti očekuje. Najčešće su njihove prognoze vrlo tačne.

Lep pogled kroz prozor čini nas srećnim, međutim čišćenje prozora mnogo manje. Na osnovu istraživanja sprovedenog u Institutu Spectra iz Linza, pranje prozora je najmanje popularan zadatak kada je održavanje domaćinstva u pitanju kod većine ljudi, nakon toga sledi peglanje veša i čišćenje wc šolje. Dobra vest je da u budućnosti ove stvari nećemo raditi. „Smart Home sistemi, će uskoro upravljati neprijatnim rutinskim zadacima održavanja domaćinstva“, predviđa antropolog za kulturu Lena Papasabbas iz instituta za budućnost u studiji sprovedenoj od strane udruženja industrijalaca koji proizvode artikle za negu tela i proizvode za čišćenje. Roboti koji usisavaju i kose travu su do sada već pronašli put do mnogih domaćinstva. Inteligentnim mašinama za pranje prozora, koje same prepoznaju da li je staklo čisto, uskoro mogu da se pridruže i frižideri koji analiziraju svoj sadržaj i prave sugestije za razne recepte, ili ormari koji peru veš a ujedno i peglaju. Uređaji tada neće biti samo međusobno preko kućnog sistema umreženi, već će odmah moći i da naručuju proizvode za koje postoji potreba da se isporuče. Na primer, kada nema više deterdženta ili je dostignuta prethodno postavljena granica za količinu čokolade u kući.

Mreža sa dvostrukim dnom

Ne samo da će kućni aparati iz budućnosti biti pod velikim uticajem digitalizacije, već i mnogi drugi aspekti svakodnevnog života. Intervju za posao, sastanci, pronalaženje partnera, kontakti sa strancima i prijateljima, sve više to prelazi u online domen. Fizičko prisustvo i istinski kontakt u mnogim odnosima više nisu obavezni, već se tretiraju kao opcija. Za neke, život u budućnosti će se odvijati uglavnom u virtualnoj stvarnosti, ali većina će koristiti razvoj kao dodatak kako bi olakšala svakodnevni život. Usluge čistačica pa sve do isporučioca namirnica, ubuduće će biti rezervisane putem internet portala, sistemi za pregled usluga će pružiti informacije o zadovoljstvu drugih kupaca.

Aplikacije na mobilnim telefonima, mogu lako distribuirati pomoć oko kućnih poslova i umrežiti liste za kupovinu. Za Motivaciju služe bodovni sistemi ili online igre kao što su Chore Wars, u kojima su igrači nagrađeni za obavljanje stvarnih zadataka u svom domu.

Sve hygge?

Pored brojnih mogućnosti za automatizacijom i outsourcing, u budućnosti će se takođe pojaviti nova svest o fizičkim aktivnostima u kući. „Posebno ljudi koji mnogo vremena na svom poslu provode umnim radom streme nekakvoj ravnoteži“, objašnjava Papasabbas u studiji sprovedenoj od strane udruženja industrijalaca koji proizvode proizvode za negu tela i proizvode za čišćenje. „Bilo da se radi o baštovanstvu, uređenju doma, pletenju, šivenju ili pravljenju džema.“ Dom postaje mesto povlačenja i usporavanja ritma, kvalitetno vreme sa porodicom i prijateljima prava je antiteza u odnosu na stalnu dostupnost i prisustvo na društvenim mrežama.

Trend se naziva „Hygge“, što znači osećaj sreće i blagostanja, udobnosti kao i domaća atmosfera u krugu voljenih, a potiče iz skandinavskog govornog područja. Aktivan rad i uređenje svega oko kuće ne spada samo pod novonastali trend, već može doprineti ličnom osećaju zadovoljstva. Isto kao što je kuvanje ili održavanje bašte koje već mnogi vide kao hobi, isto tako čišćenje ili pranje može pružiti prijatno iskustvo provedenog vremena a ujedno i kao fizička aktivnost sa smislenim ciljem radi ravnoteže u svakodnevnom životu. Podrazumeva se da uređaji i proizvodi koji se koriste u tu svrhu moraju da zadovolje sve veće zahteve za održivošću i ekološkim standardima, jer će se svest o zaštiti okoline još više u budućnosti povećati.

Domaćinstvo postaje muško i seksi

Ko god se odluči protiv robota i – delimično – samostalno obavlja kućne poslove, želi pre svega jednu stvar: Zabavu. Naravno, ovo se odnosi i na muškarce koji će na sebe u narednom periodu preuzeti deo kućnih poslova. Ne samo zato što je sve više zajednica i single domaćinstava u kojima su muškarci sami, već i zato što rod generalno gubi svoju društvenu odgovornost. Već i danas postoje bezbrojne kombinovane životne zajednice, bilo da se radi o usvojiteljima, istospolnim vezama, svesno opredeljenim parovima za život bez dece, vezama pod kojima se podrazumeva samo zajednički život sa prijateljima ili je ipak reč o klasičnom odnosu parova, u kojima rad u domaćinstvu postaje sve više (i) muški posao. Pored zahteva za kvalitetom, održivošću i funkcionalnošću, aspekti kao što su inovativni dizajn, i tehnički trikovi postaju sve važniji. Ne samo prilikom roštiljanja i kada se radi o espresso aparatima, već i sa mašinama za pranje veša, mašinama za pranje sudova i priborom za čišćenje, koji garantuju da svesno odabrani poslovi budu pozitivno iskustvo.

Lepota u fokusu

Ne samo kada su poslovi u kući u pitanju već i kada je reč o lepoti, doći će do izjednačavanja polova. Za pet do sedam godina, stručnjaci u branši lepote očekuju izdvojena kozmetička odeljenja samo za muškarce, u zemljama kao što su Japan i Južna Koreja, već sada postoji potražnja za izdvojenim salonima za lepotu. Nikada ranije izgled nije bio toliko važan kao danas. Generacija selfija pretvara isceniranu lepotu u normu. Za savršenu fotografiju, sve više i više muškaraca je spremno da koristi beauty pomagače. Uostalom, dobar izgled se više ne smatra da smo ga dobili po rođenju, već nešto što se može fleksibilno oblikovati. Prema mišljenju stručnjaka, ulaganje u fizički izgled biće ujednačen među muškarcima i ženama u narednih nekoliko decenija.

Prirodno je nova lepota

Lično predstavljanje i pokazivanje na društvenim mrežama, preterana upotreba filtera i programa za uređenje slika dovode do zablude o savršenstvu. U budućnosti možemo da očekujemo da će se još više težiti perfektnom izgledu. Ali to je upravo ono što izaziva kontra-trend: želju za više autentičnosti, prirodnosti i raznolikosti. Umesto da se juri za nedostižnim idealom, jednostavno se traže novi ideali. Dostupni su online za sve ukuse, za sve veličine odeće koje se nose i za sve godine starosti. Osobe sa albinizmom, transrodne osobe, modeli sa protezama, poremećajima pigmentacije ili tetovažama na celom telu – sve što odstupa od monotone norme, izgleda posebno autentično i zanimljivo, čak i na modnim pistama.

Koliko god u budućnosti budu bili raznovrsni zahtevi kada je lepota u pitanju isto tako će biti raznoliki kada je negovanje kože i tela u pitanju, međutim ti zahtevi će ipak biti skupljeni u celinu i prilagođeni pojedinačno za svakog kupca. „Za pedeset godina, genetski testovi će razjasniti koji pigmenti, kompleksnost, alergije ili osetljivosti oblikuju sopstveni tip kože“, otkriva Lena Papasabbas u drugoj studiji sprovedenoj od strane udruženja industrijalaca koji proizvode proizvode za negu tela i proizvode za čišćenje pod nazivom „Nova lepota“. Prema ovim saznanjima bi se automatski proizvodili odgovarajući proizvodi za svakog pojedinca.

Dobrodošli u stanje (ne)mirovanja

Statistički gledano, očekivani životni vek se povećava za četiri do pet sati dnevno, tako da će se za deset godina život produžiti za oko dve godine. Dobre su šanse da mnogo toga doživimo ukoliko nas zdravlje dobro služi. Čak i danas, generacija starijih od 65 godina je mnogo vitalnija i aktivnija nego što su to nekada bile naše bake i deke. Prema institutu koji se bavi istraživanjima budućnosti, ovaj trend će se još više povećati.

Deca 1980-ih do ranih 2000-ih su odrasla kao generacija hedonista, statusnog razmišljanja, nadmenosti i prestiža i izgubili su na značaju. Mnogo važnije je samoostvarenje i kvalitet života, svesno uživanje i skupljanje iskustva. Ovakav pristup će ih pratiti do duboko u starost, a mnogi „Free Ager“ će odlaziti na putovanja i na izlete, praviti karijeru ili porodicu kako bi ispunili dugo željene snove.

Bogat je onaj ko ima vremena

Kako bi život mogao da izgleda za 50 godina? Istitut za budućnost pruža mogućnost da se pogleda u kristalnu kuglu: u budućnosti će biti mnogo senzora koji mere obrasce prilikom spavanja, ponašanja u ishrani i raspoloženja. Niko ne mora da razmišlja o tome šta ujutro da obuče, jer zvučni interfejs daje predlog koji odgovara spoljašnjoj temperaturi i rasporedu pre nego što se automatski-vozač zaustavi na vreme ispred kućnog praga. Kada je predviđen termin za odlazak kod frizera, veštačka inteligencija izračuna koja frizura najbolje odgovara karakteristikama lica i generiše koji izgled bi na društvenoj mreži izazvao najviše lajkova. Postoji savršeno koordiniran program za sport, ishranu, suplemente u ishrani i kozmetiku, koji je individualno dizajniran po algoritmima kako bi se postigao maksimum u dobrom izgledu, zdravlju i osećaju zadovoljstva. I dok roboti rade dosadan, rutinski posao, ljudi imaju dovoljno vremena da se fokusiraju na stvarna interesovanja, da provode kvalitetno vreme sa voljenim osobama i razmišljaju o filozofskim aspektima života.

Institut za budućnost

Od 1998. godine tim istraživača trendova, stručnjaka iz raznih branši, autora i preduzetnika u Beču i Frankfurtu na Majni istražuje koje promene oblikuju sadašnjost i koji se zaključci mogu izvući za budućnost. Tom prilikom se analizira kako takozvani megatrendovi utiču na ljude, kulturu i ekonomiju. www.zukunftsinstitut.de